Αναλυτική Χημεία
(1) Γενικά
Σχολή: | Περιβάλλοντος | ||
Τμήμα: | Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών | ||
Επίπεδο Σπουδών: | Προπτυχιακό | ||
Κωδικός Μαθήματος: | 191ΜΥ7Υ | Εξάμηνο σπουδών: | Β |
Τίτλος Μαθήματος: | Αναλυτική Χημεία | ||
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες | Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας | Πιστωτικές Μονάδες | |
Σύνολο μονάδων | 6 | ||
Τύπος Μαθήματος: | Γενικού υποβάθρου | ||
Προαπαιτούμενα Μαθήματα: | Δεν απαιτούνται. | ||
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων: | Ελληνικά. | ||
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus: | Όχι. | ||
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url): | https://www.mar.aegean.gr/index.php?lang=gr&pg=3.1.1&lesson=1032 |
(2) Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος της Αναλυτικής Χημείας είναι:
-Να εισαγάγει στις βασικές έννοιες, αρχές και τεχνικές της αναλυτικής χημείας, που χρησιμοποιούνται σε μαθήματα, όπως η χημική ωκεανογραφία, η περιβαλλοντική χημεία, η θαλάσσια ρύπανση, κ.λπ.
-Να εισαγάγει σε ορισμένες από τις σύγχρονες τεχνικές και σε πρακτικές δεξιότητες που απαιτούνται στην ποιοτική και ποσοτική ανάλυση ωκεανογραφικών/περιβαλλοντικών μελετών.
-Να παρέχει το γνωστικό υπόβαθρο αλλά τις απαραίτητες δεξιότητες για τη μελλοντική ενασχόληση με μαθήματα υποχρεωτικά/επιλογής που εμβαθύνουν τόσο στη χημεία, όσο και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα των θαλάσσιων επιστημών και του περιβάλλοντος.
Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής αναμένεται:
-Να γνωρίζει και κατανοεί τις βασικές έννοιες, τις αρχές, τις τεχνικές που αποτελούν κεφάλαια της Αναλυτικής Χημείας.
-Να είναι εξοικειωμένος με τις βασικές έννοιες, αρχές και ορισμένες τεχνικές της Αναλυτικής Χημείας.
-Να γνωρίζει και να ερμηνεύει δεδομένα που προκύπτουν κατά την ποιοτική και ποσοτική ανάλυση.
-Να κατέχει τη γνωστική βάση και εμπειρία για τη μελλοντική του ενασχόληση με μαθήματα υποχρεωτικά/επιλογής που εμβαθύνουν στη χημεία, στη χημική ωκεανογραφία, κ.λπ. αλλά και για τη μελλοντική επαγγελματική του σταδιοδρομία.
Δεξιότητες: Τεχνικές προσδιορισμού αναλυτών και επεξεργασία-ερμηνεία δεδομένων.
Γενικές Ικανότητες
-Εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη
-Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
-Αυτόνομη εργασία
-Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
-Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
-Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψη
(3) Περιεχόμενο Μαθήματος
Θεωρία διαλέξεων:
-Οξέα και Βάσεις: Ισχύς οξέων και βάσεων, Ενεργή Οξύτητα και κλίμακα pH. Ασθενή Οξέα και Βάσεις, Νόμος Αραίωσης του Ostwald. Ρυθμιστικά διαλύματα, Εξίσωση Henderson - Haselbach.
-Ογκομετρήσεις: Κατηγορίες Ογκομετρικών Μεθόδων, Οξυμετρία–Αλκαλιμετρία, Οπισθογκομέτρηση, Διαγράμματα Εξουδετέρωσης Οξέων–Βάσεων, Δείκτες.
-Διαλυτότητα Ηλεκτρολυτών, Επίδραση Κοινού Ιόντος, Γινόμενο διαλυτότητας, Επίδραση κοινού ιόντος.
-Οξειδοαναγωγικές Αντιδράσεις: Ηλεκτροχημικά Στοιχεία, Πρότυπα Δυναμικά Αναγωγής, Ισχύς Οξειδωτικών και Αναγωγικών μέσων Αυθόρμητες Διεργασίες, Σχέση Δυναμικού Στοιχείου και Συγκέντρωσης, Εξίσωση Nernst.
-Θερμοδυναμικές Σχέσεις Δυναμικού Στοιχείου, Σταθεράς Ισορροπίας και Ελεύθερης Ενέργειας. Διάβρωση μετάλλων.
-Εισαγωγή σε βασικές έννοιες και αρχές εργαστηριακών πρακτικών. Ακρίβεια και επαναληψιμότητα μετρήσεων, -Σφάλματα χημικής ανάλυσης, Επεξεργασία δεδομένων.
Εργαστηριακές Ασκήσεις
-Εισαγωγή: Κανόνες ασφαλείας, Χειρισμός υποστηρικτικών οργάνων και σκευών, Παρασκευή διαλυμάτων,
-Οξυμετρία – Αλκαλιμετρία,
-Οπισθογκομέτρηση,
-Οξειδοαναγωγή Ι: Μαγγανιομετρία,
-Οξειδοαναγωγή ΙΙ: Χρωμιομετρία & Ποιοτική ανάλυση,
-Ιωδομετρία.
(4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: | Πρόσωπο με πρόσωπο (διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις) | |||||||||||||||||||||
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | -Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία (παρουσιάσεις σε power point). -Χρήση της πλατφόρμας e-class για τη διανομή του εκπαιδευτικού υλικού στους φοιτητές/τριες. -Επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες, είτε μέσω του e-class, είτε μέσω του e-ταχυδρομείου. -Επικοινωνία δια ζώσης με τους φοιτητές/φοιτήτριες για επίλυση αποριών. | |||||||||||||||||||||
Οργάνωση Διδασκαλίας: |
| |||||||||||||||||||||
Αξιολόγηση Φοιτητών: |
(5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
-Θέμελης, Δ., 2007. Βασικές Αρχές Αναλυτικής Χημείας, Εκδ. Ζήτη, (Σελ. 645).
-Ανδρικόπουλος, Ν.Κ., 2006. Γενική Χημεία, Τόμος ΙΙ Εργαστηριακές Ασκήσεις, Εκδ. Μπιστικέα, (Σελ. 300).
-Εbbing, D.D. and Gammon, S.D.: Γενική Χημεία. Μετάφραση Ν.Δ. Κλούρα, Εκδ. Π. Τραυλός, 2002, (Σελ. 1101), δίνεται ως βοηθητικό σύγγραμμα στο μάθημα της Γενικής Χημείας (Εξάμηνο:1).
-Rosenberg, J.L., and Epstein, L.M., 1997. Πανεπιστημιακή Χημεία (Schaum’s Series), Εκδ. Κλειδάριθμος, (Σελ. 396).
-Εργαστηριακές σημειώσεις διδάσκουσας: Μ. Κωστοπούλου-Καραντανέλλη, 2003. Εργαστηριακές Ασκήσεις Αναλυτικής Χημείας, (Σελ. 60).
- Xρήσιμοι σύνδεσμοι:
-International Union of Pure and Applied Chemistry (http://www.iupac.org/)