English | Περιεχόμενα | Επικοινωνία | Eίσοδος

Αναλυτική Χημεία








(1) Γενικά



Σχολή:Περιβάλλοντος
Τμήμα:Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών
Επίπεδο Σπουδών:Προπτυχιακό
Κωδικός Μαθήματος:191ΜΥ7ΥΕξάμηνο σπουδών:Β
Τίτλος Μαθήματος:Αναλυτική Χημεία
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
Σύνολο μονάδων6
Τύπος Μαθήματος:
Γενικού υποβάθρου 
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Δεν απαιτούνται.
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Ελληνικά.
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Όχι.
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url):https://www.mar.aegean.gr/index.php?lang=gr&pg=3.1.1&lesson=1032

(2) Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μαθησιακά Αποτελέσματα


Στόχος του μαθήματος της Αναλυτικής Χημείας είναι:  

-Να εισαγάγει στις βασικές έννοιες, αρχές και τεχνικές της αναλυτικής χημείας, που χρησιμοποιούνται σε μαθήματα, όπως η  χημική ωκεανογραφία, η περιβαλλοντική χημεία, η θαλάσσια ρύπανση, κ.λπ. 

-Να εισαγάγει σε ορισμένες από τις σύγχρονες τεχνικές και σε πρακτικές δεξιότητες που απαιτούνται στην ποιοτική και ποσοτική ανάλυση ωκεανογραφικών/περιβαλλοντικών μελετών. 

-Να παρέχει το γνωστικό υπόβαθρο αλλά τις απαραίτητες δεξιότητες για τη μελλοντική ενασχόληση με μαθήματα υποχρεωτικά/επιλογής που εμβαθύνουν τόσο στη χημεία, όσο και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα των θαλάσσιων επιστημών και του περιβάλλοντος.

Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής αναμένεται: 

-Να γνωρίζει και κατανοεί τις βασικές έννοιες, τις αρχές, τις τεχνικές που αποτελούν κεφάλαια της Αναλυτικής Χημείας. 

-Να είναι εξοικειωμένος με τις βασικές έννοιες, αρχές και ορισμένες τεχνικές της Αναλυτικής Χημείας. 

-Να γνωρίζει και να ερμηνεύει δεδομένα που προκύπτουν κατά την ποιοτική και ποσοτική ανάλυση. 

-Να κατέχει τη γνωστική βάση και εμπειρία για τη μελλοντική του ενασχόληση με μαθήματα υποχρεωτικά/επιλογής που εμβαθύνουν στη χημεία, στη χημική ωκεανογραφία, κ.λπ. αλλά και για  τη μελλοντική επαγγελματική του σταδιοδρομία. 

Δεξιότητες: Τεχνικές προσδιορισμού αναλυτών και επεξεργασία-ερμηνεία δεδομένων.  

Γενικές Ικανότητες


-Εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη 

-Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών 

-Αυτόνομη εργασία 

-Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 

-Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον 

-Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψη

(3) Περιεχόμενο Μαθήματος


Θεωρία διαλέξεων: 

-Οξέα και Βάσεις: Ισχύς οξέων και βάσεων, Ενεργή Οξύτητα και κλίμακα pH. Ασθενή Οξέα και Βάσεις, Νόμος Αραίωσης του Ostwald. Ρυθμιστικά διαλύματα, Εξίσωση Henderson - Haselbach. 

-Ογκομετρήσεις: Κατηγορίες Ογκομετρικών Μεθόδων, Οξυμετρία–Αλκαλιμετρία, Οπισθογκομέτρηση, Διαγράμματα Εξουδετέρωσης Οξέων–Βάσεων, Δείκτες. 

-Διαλυτότητα Ηλεκτρολυτών, Επίδραση Κοινού Ιόντος,  Γινόμενο διαλυτότητας, Επίδραση κοινού ιόντος.  

-Οξειδοαναγωγικές Αντιδράσεις: Ηλεκτροχημικά Στοιχεία, Πρότυπα Δυναμικά Αναγωγής, Ισχύς Οξειδωτικών και Αναγωγικών  μέσων Αυθόρμητες Διεργασίες, Σχέση Δυναμικού Στοιχείου και Συγκέντρωσης, Εξίσωση Nernst.

-Θερμοδυναμικές Σχέσεις Δυναμικού Στοιχείου, Σταθεράς Ισορροπίας και Ελεύθερης Ενέργειας. Διάβρωση μετάλλων.  

-Εισαγωγή σε βασικές έννοιες και αρχές εργαστηριακών πρακτικών. Ακρίβεια και επαναληψιμότητα μετρήσεων, -Σφάλματα χημικής ανάλυσης,  Επεξεργασία δεδομένων. 

Εργαστηριακές Ασκήσεις 

-Εισαγωγή: Κανόνες ασφαλείας, Χειρισμός υποστηρικτικών οργάνων και σκευών, Παρασκευή διαλυμάτων,

-Οξυμετρία – Αλκαλιμετρία,

-Οπισθογκομέτρηση,

-Οξειδοαναγωγή Ι: Μαγγανιομετρία,

-Οξειδοαναγωγή ΙΙ: Χρωμιομετρία & Ποιοτική ανάλυση,

-Ιωδομετρία.


(4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση


Τρόπος Παράδοσης:

Πρόσωπο με πρόσωπο (διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις) 

Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:

-Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία (παρουσιάσεις σε power point). 

-Χρήση της πλατφόρμας e-class για τη διανομή του εκπαιδευτικού υλικού στους φοιτητές/τριες.  

-Επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες, είτε μέσω του e-class, είτε μέσω του e-ταχυδρομείου. 

-Επικοινωνία δια ζώσης με τους φοιτητές/φοιτήτριες για επίλυση αποριών. 

Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις26
Εργαστηριακές ασκήσεις24
Συγγραφή εργασίας30
Αυτοτελής Μελέτη θεωρίας μαθήματος70
Τελική εξέταση3
Σύνολο Μαθήματος153
Αξιολόγηση Φοιτητών:



(5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία


Προτεινόμενη Βιβλιογραφία: 

-Θέμελης, Δ., 2007. Βασικές Αρχές Αναλυτικής Χημείας, Εκδ. Ζήτη, (Σελ. 645). 

-Ανδρικόπουλος, Ν.Κ., 2006. Γενική Χημεία, Τόμος ΙΙ Εργαστηριακές Ασκήσεις, Εκδ. Μπιστικέα, (Σελ. 300). 

-Εbbing, D.D. and Gammon, S.D.: Γενική Χημεία. Μετάφραση Ν.Δ. Κλούρα,  Εκδ. Π. Τραυλός, 2002, (Σελ. 1101), δίνεται ως βοηθητικό σύγγραμμα στο μάθημα της Γενικής Χημείας (Εξάμηνο:1). 

-Rosenberg, J.L., and Epstein, L.M., 1997. Πανεπιστημιακή Χημεία (Schaum’s Series), Εκδ. Κλειδάριθμος, (Σελ. 396). 

-Εργαστηριακές σημειώσεις διδάσκουσας: Μ. Κωστοπούλου-Καραντανέλλη, 2003. Εργαστηριακές Ασκήσεις Αναλυτικής Χημείας, (Σελ. 60).  

- Xρήσιμοι σύνδεσμοι:  

-International Union of Pure and Applied Chemistry (http://www.iupac.org/