English | Περιεχόμενα | Επικοινωνία | Eίσοδος

Ιχθυολογία








(1) Γενικά



Σχολή:Περιβάλλοντος
Τμήμα:Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών
Επίπεδο Σπουδών:Προπτυχιακό
Κωδικός Μαθήματος:191ΘΠ3ΥΕξάμηνο σπουδών:Γ
Τίτλος Μαθήματος:Ιχθυολογία
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
Σύνολο μονάδων6
Τύπος Μαθήματος:
Ειδικού υποβάθρου
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
'Οχι
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Ελληνικά
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ναι, και σε περίπτωση συμμετοχής φοιτητών Erasmus προσφέρεται στα Αγγλικά.
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url):https://www.mar.aegean.gr/index.php?lang=gr&pg=3.1.1&lesson=1039

(2) Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μαθησιακά Αποτελέσματα


Ο φοιτητής αποκτά γνώσεις και κατανόηση συστηματικής κατάταξης, μορφολογίας, ανατομίας, φυσιολογίας και ηθολογίας ιχθύων. Επίσης εξοικειώνεται και μαθαίνει να αναγνωρίζει είδη ψαριών που απαντώνται στις Ελληνικές θάλασσες. Επιδιώκεται και επιβραβεύεται η ενεργός συμμετοχή των φοιτητών και η ανάπτυξη δημιουργικού διαλόγου με τον διδάσκοντα με σκοπό ο φοιτητής εκτός από την γνώση της ειδικής ορολογίας που χρησιμοποιείται στην Ιχθυολογία να αποκτήσει και μία κριτική σκέψη, εμβάθυνση και κατανόηση της λειτουργίας, αλληλεξάρτησης και αλληλεπίδρασης της μορφολογίας, φυσιολογίας και ηθολογίας των ιχθύων.

Η υποχρεωτική συμμετοχή του στις εργαστηριακές ασκήσεις το κάνει ικανό να εργάζεται αυτόνομα αλλά και σαν μέλος ομάδας. Στο εργαστήριο αποκτά δεξιότητες στην ανατομία ιχθύων, στην χρήση διχοτόμων κλειδών στην αναγνώριση ειδών ιχθύων, και στην χρήση στερεοσκοπίου και μικροσκοπίου καθώς και οργάνων μέτρησης (παχύμετρο, ζυγός) με σκοπό την απόκτηση δεδομένων απαραιτήτων για περεταίρω επεξεργασία. Η ποικιλία των εργαστηριακών ασκήσεων δίνει την δυνατότητα στον φοιτητή, εκτός από τις δεξιότητες που αποκτά, να αναπτύξει και να οξύνει ικανότητες όπως η απόκτηση πληροφοριών μέσω παρατήρησης, η κριτική ανάλυση, αξιολόγηση, σύγκριση και σύνθεση πληροφοριών, λήψη αποφάσεων και διαχείριση χρόνου.

Η υποχρεωτική εκπόνηση εργασίας επίσης συντελεί στην απόκτηση και όξυνση των παραπάνω ικανοτήτων καθώς και στην ικανότητα επικοινωνίας με το γραπτό λόγο.

Γενικές Ικανότητες


· Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

· Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

·  Αυτόνομη εργασία

·  Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Ομαδική εργασία

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

(3) Περιεχόμενο Μαθήματος


Το μάθημα καλύπτει βασικές γνώσεις συστηματικής κατάταξης, μορφολογίας, ανατομίας, φυσιολογίας και ηθολογίας ψαριών. Περιλαμβάνονται βασικά στοιχεία από το ερειστικό, μυϊκό, αναπνευστικό, κυκλοφορικό, πεπτικό, νευρικό, απεκκριτικό και αναπαραγωγικό σύστημα, την ανάπτυξη, την γεωγραφική κατανομή και μετανάστευση των ψαριών. Έμφαση δίνεται στην τροφική και αναπαραγωγική συμπεριφορά των ψαριών καθώς και στην λειτουργική μορφολογίας τους. Επίσης εξοικειώνει τους φοιτητές με είδη ψαριών με έμφαση σε εκείνα που απαντώνται στις Ελληνικές θάλασσες.

Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις πάνω σε αναγνώριση ψαριών με χρήση κλείδων, και σε τεχνικές μετρήσεων των βασικών μεγεθών της ανάπτυξης και της συμπεριφοράς των ψαριών. Περιλαμβάνονται μέθοδοι εκτίμησης ηλικίας, σχέσεις παραμέτρων ανάπτυξης, ευρωστίας, λειτουργικής μορφολογίας, οστεολογίας και ηθολογίας. Το μάθημα συνοδεύεται από σειρά ασκήσεων πεδίου και εργαστηρίου.


(4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση


Τρόπος Παράδοσης:

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:

Παραδόσεις με χρήση power-point και  πίνακα.

Επικοινωνία μέσω της πλατφόρμας e-class.

Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εργαστήριο/Φροντιστήριο26
Αυτοτελής Μελέτη60
Συγγραφή εργασίας15
Εκπόνηση εργασίας10
Τελική εξέταση3
Σύνολο Μαθήματος153
Αξιολόγηση Φοιτητών:

Γλώσσα Αξιολόγησης:  Ελληνική.

Εάν υπάρχουν φοιτητές/ήτριες ERASMUS: Αγγλική.

Μέθοδος Αξιολόγησης:

Γραπτές εξετάσεις με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής 65%

Εξετάσεις εργαστηρίου 20%

Αυτοτελή γραπτή εργασία  10%

Εκπόνηση μελέτης (project) 5%

Οι φοιτητές και φοιτήτριες μετά τις εξετάσεις μπορούν να δουν το γραπτό τους και να ζητήσουν διευκρινήσεις για τον τρόπο βαθμολόγησής τους.




(5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία


- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

   Ι.Ε. Μπατζάκας, 2003. Ιχθυολογία, Σημειώσεις Μαθήματος, Μυτιλήνη

   Ι.Ε. Μπατζάκας, 2003. Ιχθυολογία, Εργαστηριακές Ασκήσεις, Μυτιλήνη

   Χ. Νεοφύτου και Ν. Νεοφύτου, Ιχθυολογία, University Studio Press

 - Συμπληρωματική βιβλιογραφία:

  Π. Κασπίρης, 2000. Τα ψάρια της Ελλάδος

  Moyle and Cech, 2004. Fishes: An introduction to Ichthyology.

  Helfman, Collette and Facey, 1997, The diversity of fishes

- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

 Journal of Ichthyology, Springer Link, https://link.springer.com/journal/11489

 Journal of Applied Ichthyology, http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1439-0426

 Journal of Fish Biology, http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1095-8649

 Reviews in Fish Biology and Fisheries, Springer Link, https://link.springer.com/journal/11160