English | Περιεχόμενα | Επικοινωνία | Eίσοδος

Θαλάσσια Βιοποικιλότητα








(1) Γενικά



Σχολή:Περιβάλλοντος
Τμήμα:Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών
Επίπεδο Σπουδών:Προπτυχιακό
Κωδικός Μαθήματος:191ΘΔ33ΥΕξάμηνο σπουδών:Δ
Τίτλος Μαθήματος:Θαλάσσια Βιοποικιλότητα
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
Σύνολο μονάδων6
Τύπος Μαθήματος:
Ειδικού Υποβάθρου 
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
-
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Ελληνική 
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Ναι (μόνο στα ελληνικά)
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url):https://www.mar.aegean.gr/index.php?lang=gr&pg=3.1.1&lesson=1045

(2) Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μαθησιακά Αποτελέσματα


Με την επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του μαθήματος ο/η φοιτητής/ήτρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοεί την έννοια της βιολογικής ποικιλότητας σε όλες τις εκφάνσεις της (γενετική, οργανισμική, οικολογική)

  • Κατανοεί τα χρονικά και χωρικά πρότυπα της βιοποικιλότητας

  • Κατανοεί την αξία της βιοποικιλότητας και των οικοσυστημικών υπηρεσιών

  • Γνωρίζει για τη Συνθήκη για τη Βιοποικιλότητα και πως αυτή εφαρμόζεται

  • Γνωρίζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της θαλάσσιας βιοποικιλότητας της Μεσογείου

  • Κατανοεί την αποτελεσματικότητα και αναγκαιότητα των θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών

  • Γνωρίζει τις βασικές ανθρωπογενείς απειλές της θαλάσσιας βιοποικιλότητας

  • Συνδυάζει σχετικές πληροφορίες από διαφορετικές πηγές προκειμένου να αναλύσει ένα ζήτημα που άπτεται της θαλάσσιας βιοποικιλότητας

  • Αναζητήσει διεθνή βιβλιογραφία σε επιστημονικά περιοδικά

  • Συνθέσει μια επιστημονική εργασία και να την παρουσιάσει δημόσια χρησιμοποιώντας οπτικοακουστικά μέσα

Γενικές Ικανότητες


  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

  • Αυτόνομη εργασία

  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και σύνθετης σκέψης

(3) Περιεχόμενο Μαθήματος


Στο μάθημα αναλύονται τα ακόλουθα:

  • η έννοια και τα συστατικά της βιοποικιλότητας

  • γενετική ποικιλότητα

  • οργανισμική ποικιλότητα

  • οικολογική ποικιλότητα

  • πρότυπα βιοποικιλότητας στο χώρο και στο χρόνο, εξαφανίσεις, χαρτογράφηση και διαβαθμίσεις βιοποικιλότητας

  • αποτίμηση της βιοποικιλότητας, οικοσυστημικές υπηρεσίες

  • βιολογία διατήρησης, απειλές για τη θαλάσσια βιοποικιλότητα

  • θαλάσσιες προστατευόμενες περιοχές, θαλάσσια χωροταξία

  • βιοποικιλότητα Μεσογείου


(4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση


Τρόπος Παράδοσης:

Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία (παρουσιάσεις σε power point, προβολές βίντεο).

  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω της πλατφόρμας του eclass και email.

  • Ανάρτηση διαφανειών και υλικού μαθήματος στην πλατφόρμα του eclass.

Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις39
Φροντιστήρια13
Ατομικές Εργασίες βασιζόμενες στη μελέτη της διεθνούς βιβλιογραφίας10
Προσωπική μελέτη83
Τελική εξέταση3
Σύνολο Μαθήματος148
Αξιολόγηση Φοιτητών:
  • Η τελική βαθμολογία διαμορφώνεται από 2 προόδους (από 20%), μία ατομική εργασία (20%), και την τελική εξέταση (40%). Και στις προόδους και στην τελική εξέταση δίνονται ερωτήματα πολλαπλής επιλογής.

  • Στην περίπτωση φοιτητών με μαθησιακές δυσκολίες οι εξετάσεις πραγματοποιούνται προφορικά

  • Η αξιολόγηση πραγματοποιείται στην ελληνική γλώσσα ή στην αγγλική για τους φοιτητές ERASMUS.




(5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία


  • Primack RB, Αριανούτσου Μ, Δημητρακόπουλος Π, 2017. Βιολογία της Διατήρησης – Μια Εισαγωγή, Εκδόσεις University Studio Press.

  • Gaston K.J., Spicer J.I., 2008. Βιοποικιλότητα, μια εισαγωγή, 2η έκδοση (Απόδοση στα ελληνικά: Χ. Χιντήρογλου, Δ. Βαφείδης), Εκδόσεις University Studio Press.

  • Pianka ER, 2006. Εξελικτική Οικολογία (Συντονιστής μεταφραστικής ομάδας: Μωυσής Μυλωνάς, Απόδοση στα ελληνικά: Κ. Βαρδινογιάννη, Σ. Γκιώκας, Ι. Στάθη, Σ. Σφενδουράκης), Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

  • 'ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ' (Σημειώσεις - KOYTΣOYMΠAΣ Δ., 2009, 98 Σελ., Διδακτικό Εγχειρίδιο για τους Φοιτητές του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Επιστημών της Θάλασσας).

  • Hey J, 2001. The mind of the species problem. TRENDS in Ecology & Evolution 16(7): 326-329

  • Spalding et al. 2007. Marine ecoregions of the world: a bioregionalization of coastal and shelf areas. BioScience 57(7): 573-583

  • Liquete C, Piroddi C, Drakou EG, Gurney L, Katsanevakis S, Charef A, Egoh B, 2013. Current status and future prospects for the assessment of marine and coastal ecosystem services: a systematic review. PLoS ONE 8(7): e67737.

  • Katsanevakis S, Zenetos A, Belchior C, Cardoso AC, 2013. Invading European Seas: assessing pathways of introduction of marine aliens. Ocean and Coastal Management 76: 64–74.

  • Katsanevakis S, Wallentinus I, Zenetos A, Leppäkoski E, Çinar ME, Oztürk B, Grabowski M, Golani D, Cardoso AC, 2014. Impacts of marine invasive alien species on ecosystem services and biodiversity: a pan-European review. Aquatic Invasions 9(4): 391–423.