English | Περιεχόμενα | Επικοινωνία | Eίσοδος

Αλιευτική Διαχείριση








(1) Γενικά



Σχολή:Περιβάλλοντος
Τμήμα:Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών
Επίπεδο Σπουδών:Προπτυχιακό
Κωδικός Μαθήματος:191ΘΠ12ΕΕξάμηνο σπουδών:Ζ
Τίτλος Μαθήματος:Αλιευτική Διαχείριση
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
33
Σύνολο μονάδων5
Τύπος Μαθήματος:
Ανάπτυξης δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
-
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Όχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url):https://www.mar.aegean.gr/index.php?lang=gr&pg=3.1.1&lesson=1080

(2) Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μαθησιακά Αποτελέσματα


Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές και φοιτήτριες στις βασικές έννοιες της αλιευτικής διαχείρισης, και παρουσιάζει τα εργαλεία και τις διαδικασίες αποφάσεων που χρησιμοποιούνται για τη διαχείριση των ιχθυοπληθυσμών. Γενικοί στόχοι του μαθήματος είναι: α) η επισκόπηση των διαδικασιών και αρχών που διέπουν την αλιευτική διαχείριση, β) η εισαγωγή ποσοτικών μεθόδων για την εκτίμηση των αλιευτικών αποθεμάτων, γ) η χρήση εργαλείων και μοντέλων διαχείρισης ιχθυοπληθυσμών και των ενδιαιτημάτων τους, και δ) η κατανόηση -και αναγνώριση των προβλημάτων- των διαχειριστικών προσεγγίσεων σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Με την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος, οι φοιτητές και φοιτήτριες:

  • Θα έχουν αποκτήσει βασικές γνώσεις στο αντικείμενο της αλιευτικής διαχείρισης,  

  • Θα αναγνωρίζουν τα προβλήματα που σχετίζονται με τις διαφορετικές διαχειριστικές πρακτικές, 

  • Θα κατανοούν έννοιες που σχετίζονται με την επίτευξη της βιωσιμότητας των θαλάσσιων βιολογικών πόρων και την αναγκαιότητα της προληπτικής και οικοσυστημικής προσέγγισης, 

  • Θα γνωρίζουν τους κεντρικούς άξονες και το νομικό πλαίσιο της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής και των ευρωπαϊκών αλιευτικών κανονισμών, με έμφαση στην Ελληνική/Μεσογειακή αλιεία. 

Γενικές Ικανότητες


  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.

  • Λήψη αποφάσεων.

  • Ατομική εργασία. 

  • Ομαδική εργασία.

  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.

  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον. 

  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.

(3) Περιεχόμενο Μαθήματος


Το μάθημα καλύπτει τις ακόλουθες θεματικές ενότητες:

  • Ιστορική αναδρομή στη διαχείριση των αλιευτικών πόρων.

  • Αλιευτικά εργαλεία. 

  • Αλιευτική παραγωγή, προσπάθεια/ικανότητα, και συλλήψεις ανά μονάδα προσπάθειας. 

  • Παραλίευμα και απορριπτόμενα. 

  • Ευρωπαϊκή Κοινή Αλιευτική Πολιτική. 

  • Αποτίμηση της αλιευτικής κατάστασης, μέθοδοι εκτίμησης αποθέματος και μέσα παρακολούθησης της αλιείας. 

  • Μοντέλα βιομάζας και βιο-οικονομικά μοντέλα. 

  • Δείκτες και σημεία αναφοράς. 

  • Στρατηγικές διαχείρισης και εργαλεία λήψης αποφάσεων. 

  • Θαλάσσιες προστατευόμενες περιοχές ως εργαλείο αλιευτικής διαχείρισης. 

  • Ανάλυση επιλεγμένων επιστημονικών άρθρων, περιγραφή διεθνών περιοδικών με κριτές που δημοσιεύουν εργασίες σχετικές με το γνωστικό αντικείμενο του μαθήματος, παρουσίαση καλών πρακτικών συγγραφής και παρουσίασης επιστημονικής έκθεσης. 

Το μάθημα περιλαμβάνει εργασία εξαμήνου (εκπονείται σε ζεύγη), η οποία βοηθά τους φοιτητές και φοιτήτριες να αναπτύξουν την κρίση τους και να κατανοήσουν τα διαχειριστικά προβλήματα σε τοπικό και διεθνές επίπεδο: Επιλέγοντας ελεύθερα μία θεματική (μεταξύ επτά προκαθορισμένων) που αφορά σε ένα σύγχρονο ερώτημα που απασχολεί τη διεθνή ερευνητική κοινότητα ως προς την κατάσταση των ιχθυαποθεμάτων ή την αποτελεσματικότητα των διαχειριστικών πρακτικών, οι φοιτητές και φοιτήτριες αναλύουν επιλεγμένα επιστημονικά άρθρα των εκατέρωθεν απόψεων, συντάσσουν τεχνική γραπτή έκθεση και αναρτημένη ανακοίνωση (poster), παρουσιάζουν προφορικά την εργασία τους, και ενθαρρύνονται να διατυπώσουν την προσωπική γνώμη που σχημάτισαν για το πρόβλημα που μελέτησαν.


(4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση


Τρόπος Παράδοσης:

Δια ζώσης, με φυσική παρουσία. Όλο το απαραίτητο, αλλά και συμπληρωματικό, εκπαιδευτικό υλικό παρατίθεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class. 

Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-class χρησιμοποιείται εκτενέστατα για τις ανακοινώσεις μαθήματος, τη διανομή του εκπαιδευτικού υλικού στους φοιτητές και φοιτήτριες, και τη γενική υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας. Επίσης, γίνεται: 

  • Χρήση ψηφιακών πολυμέσων. 
  • Επικοινωνία μέσω e-class και e-mail.
Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις39
Αυτοτελής Μελέτη45
Εργασία35
Παρουσίαση και εξέταση τελικής εργασίας3
Τελική εξέταση3
Σύνολο Μαθήματος125
Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η τελική βαθμολογία διαμορφώνεται από την εργασία εξαμήνου (50%) και από τις τελικές εξετάσεις (50%).

Οι τελικές εξετάσεις,περιλαμβάνουν:

- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής,

- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης (ελεύθερο κείμενο).

Η εργασία εξαμήνου περιλαμβάνει:

- Γραπτή τεχνική έκθεση,

- Αναρτημένη ανακοίνωση (poster).

- Προφορική παρουσίαση.

  • Γλώσσα εξετάσεων: Ελληνικά. Η εργασία μπορεί να συνταχθεί και να παρουσιαστεί είτε στα Ελληνικά, είτε στα Αγγλικά.
  • Στην περίπτωση φοιτητών ή φοιτητριών με μαθησιακές δυσκολίες, οι εξετάσεις πραγματοποιούνται προφορικά.
  • Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι προσβάσιμα στους φοιτητές και φοιτήτριες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-class.
  • Οι διορθωμένες/σχολιασμένες εργασίες επιστρέφονται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class στους φοιτητές και φοιτήτριες.
  • Οι βαθμολογίες εργασιών και τελικών εξετάσεων αναρτώνται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-class, και οι φοιτητές και φοιτήτριες προσκαλούνται να δουν το γραπτό τους σε προσωπική συνάντηση με τον Διδάσκοντα.



(5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία


Προτεινόμενη βιβλιογραφία

  • King, M. 2007. Fisheries Biology, Assessment and Management, 2nd edition. Blackwell Publishing.

  • Hart, P.J.B., and Reynolds, J.D. (Eds). 2002. Handbook of Fish Biology and Fisheries. Wiley-Blackwell.

  • Τρυγόνης, Β. 2018. Αλιευτική διαχείριση. Σημειώσεις διαλέξεων. Τμήμα Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου (ανανέωση, έτος 1ης συγγραφής: 2015).

Συναφή επιστημονικά περιοδικά