English | Περιεχόμενα | Επικοινωνία | Eίσοδος

Παράκτιες Γεω-Επικινδυνότητες








(1) Γενικά



Σχολή:Περιβάλλοντος
Τμήμα:Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών
Επίπεδο Σπουδών:Μεταπτυχιακό
Κωδικός Μαθήματος:Εξάμηνο σπουδών:Α
Τίτλος Μαθήματος:Παράκτιες Γεω-Επικινδυνότητες
Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις3
Σύνολο μονάδων6
Τύπος Μαθήματος:
Ειδίκευσης γενικών γνώσεων / ανάπτυξης δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
Δεν υπάρχουν, όμως η επιλογή των μεταπτυχιακών φοιτητών πρέπει να εξασφαλίζει ότι υπάρχει το απαραίτητο υπόβαθρο για την κατανόηση του μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
Ελληνική.
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
Όχι.
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url):https://www.mar.aegean.gr/?lang=gr&lesson=1&pg=3.2.1

(2) Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μαθησιακά Αποτελέσματα


Βασικός στόχος του μαθήματος είναι οι μεταπτυχιακοί φοιτητές να αντιληφθούν την αλληλουχία και τις αλληλεπιδράσεις των διεργασιών που ξεκινούν από το χερσαίο περιβάλλον (σε επίπεδο υδρολογικής λεκάνης – Α Ενότητα διαλέξεων), συνεχίζουν στο παραλιακό τμήμα της παράκτιας ζώνης (Β Ενότητα διαλέξεων) και καταλήγουν στο θαλάσσιο περιβάλλον (Γ Ενότητα διαλέξεων). Έτσι, οι φοιτητές εξοικειώνονται με βασικές έννοιες που αφορούν στην οριοθέτηση και στα φυσικά χαρακτηριστικά του ευρύτερου παράκτιου περιβάλλοντος, καθώς και στις κύριες ιζηματογενείς διεργασίες στο χώρο αυτό.

Γνωρίζοντας τις διεργασίες αυτές θα μπορούν να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τις διάφορες γεω-επικινδυνότητες στον ευρύτερο παράκτιο χώρο και να χρησιμοποιούν εξισώσεις και εργαλεία (GUIs, λογισμικά) που θα τους βοηθούν να υπολογίζουν, να αποκωδικοποιούν και να εκτιμούν δεδομένα μετρήσεων στο πεδίο.Επιπλέον θα μάθουν να προτείνουν ερευνητικές μεθοδολογίες για τη μελέτη διαφόρων διεργασιών / γεω-επικινδυνοτήτων στο παράκτιο περιβάλλον.

Γενικές Ικανότητες


  1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση σύγχρονων επιστημονικών εργαλείων για την επίλυση προβλημάτων σε εξειδικευμένες εφαρμογές
  2. Αυτόνομη Εργασία
  3. Ομαδική Εργασία
  4. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  5. Λήψη αποφάσεων
  6. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  7. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

(3) Περιεχόμενο Μαθήματος


Οι διαλέξεις (13) του μαθήματος περιλαμβάνουν τις παρακάτω θεματικές ενότητες:

  • Η Παράκτια Ζώνη. Οριοθέτηση και χαρακτηριστικά των ακτών. Ιζήματα. Γενική μορφολογία και δυναμική παραλιών (Γενικό εισαγωγικό μάθημα)
  • Επιφανειακή απορροή, Μοναδιαίο υδρογράφημα, Ανάλυση συχνότητας πλημμύρας, Εξίσωση Weibull
  • Παγκόσμια Εξίσωση Διάβρωσης, Δείκτης διαβρωσιμότητας
  • Μέθοδοι υπολογισμού της επανατροφοδοσίας του υπογείου νερού. Φαινόμενα υφαλμύρινσης του παράκτιου υπόγειου υδροφορέα και στρατηγικές για την προστασία του από την υφαλμύρινση
  • Παράκτιοι Κίνδυνοι. Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας
  • Μηχανισμοί μεταφοράς φερτών υλικών. Ποσοτικές σχέσεις ειδικής στερεοπαροχής. Ισοζύγιο φερτών υλικών.
  • Βραχυχρόνια άνοδος της θαλάσσιας στάθμης. Μοντέλα πρόγνωσης Ι. Ασκήσεις με χρήση GUIs
  • Αναλυτικά και αριθμητικά μοντέλα παράκτιας οπισθοχώρησης. Μοντέλα πρόγνωσης ΙΙ. Εφαρμογές, ασκήσεις με χρήση GUIs
  • Μεθοδολογίες αποτύπωσης γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών και διεργασιών στο υποθαλάσσιο τμήμα της παράκτιας ζώνης
  • Παράκτιες και θαλάσσιες γεωλογικές επικινδυνότητες
  • Παράκτια έργα και γεωεπικινδυνότητες. Παραδείγματα-εφαρμογές
  • Παραδείγματα παράκτιων περιβαλλοντικών εφαρμογών.

(4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση


Τρόπος Παράδοσης:
  • Πρόσωπο με πρόσωπο (κυρίως) και εξ αποστάσεως εκπαίδευση (λίγες διαλέξεις)
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:
  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία (παρουσιάσεις σε power point).
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω της πλατφόρμας του e-class και email.
  • Ανάρτηση διαφανειών και υλικού μαθήματος στην πλατφόρμα του e-class.
Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις39
Φροντιστηριακές ασκήσεις15
Εργασία20
Αυτοτελής Μελέτη76
Σύνολο Μαθήματος150
Αξιολόγηση Φοιτητών:
  • Η εξέταση περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης μικρών δοκιμίων, ερωτήσεις κρίσεως  και επίλυση ασκήσεων.         
  • Στην περίπτωση φοιτητών με μαθησιακές δυσκολίες οι εξετάσεις πραγματοποιούνται προφορικά.             
  • Η αξιολόγηση πραγματοποιείται στην ελληνική γλώσσα. Οι φοιτητές και φοιτήτριες μετά τις εξετάσεις μπορούν να δουν το γραπτό τους και να ζητήσουν διευκρινήσεις για τον τρόπο βαθμολόγησής τους.



(5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία


Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Σημειώσεις του μαθήματος σε μορφή pdf.
  • Finkl Ch. (editor) (2013). Coastal Hazards. Springer, pp 840.
  • Πλήθος επιστημονικών εργασιών από τη διεθνή βιβλιογραφία που περιλαμβάνονται στο φάκελο κάθε διάλεξης στο e-class.