Θεωρία και Πρακτική Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
(1) Γενικά
Σχολή: | Περιβάλλοντος | ||
Τμήμα: | Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών | ||
Επίπεδο Σπουδών: | Προπτυχιακό | ||
Κωδικός Μαθήματος: | 191ΜΥ21Υ | Εξάμηνο σπουδών: | Δ |
Τίτλος Μαθήματος: | Θεωρία και Πρακτική Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων | ||
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες | Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας | Πιστωτικές Μονάδες | |
Θεωρητικές Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις | 4 | ||
Σύνολο μονάδων | 6 | ||
Τύπος Μαθήματος: | Aνάπτυξης δεξιοτήτων | ||
Προαπαιτούμενα Μαθήματα: | Η επαρκής γνώση γεωγραφικών συστημάτων πληροφοριών, βασικές γνώσεις χημείας και μαθηματικών. | ||
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων: | Ελληνικά | ||
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus: | Ναι, μόνο όταν υπάρξει ενδιαφέρων. | ||
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url): | https://www.mar.aegean.gr/?lang=gr&lesson=1044&pg=3.1.1 |
(2) Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Πρόκειται για μάθημα εφαρμογής δηλαδή γνωστικό αντικείμενο που θα δώσει στον φοιτητή τα εφόδια ώστε κατά την ενεργό επαγγελματικά φάση της ζωής του να είναι σε θέση να εκπονεί περιβαλλοντικές μελέτες, παρακολουθεί την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων, επιβλέπει ή και παραλαμβάνει Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η διδασκαλία περιλαμβάνει την παρουσίαση και τον σχολιασμό του απολύτως αναγκαίου νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις (Στρατηγικές) Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για έργα ή δραστηριότητες καθώς και την ακολουθούμενη μεθοδολογία. Παρουσιάζονται ως μελέτες περιπτώσεως (case studies) σειρά επιλεγμένων, υψηλής ποιότητας μελετών ΜΠΕ προερχόμενες από κρατικούς φορείς όπως η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, το Υπουργείο Γεωργίας και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και σχολιάζονται τόσον τα ισχυρά σημεία τους όσον και οι τυχόν αδυναμίες τους. Παράλληλα οι φοιτητές ενημερώνονται για τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες δηλαδή τη σκοπιμότητα τους, την δομή τους και τις απαιτήσεις από τους τελικούς χρήστες (end users) των μελετών αυτών. Στην ύλη του μαθήματος έχουν επίσης ενταχθεί οι ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις μορφών προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος όπως είναι οι υγροβιότοποι, η βιοποικιλότητα και η προστασία ενδιαιτημάτων που επίσης αποτελούν για τους αποφοίτους μας αντικείμενο επαγγελματικής ενασχόλησης. Τέλος οι φοιτητές διδάσκονται ειδικά θέματα για το περιβάλλον όπως είναι η συστηματική παρακολούθηση της κατάστασης του περιβάλλοντος (monitoring) που άλλωστε προβλέπεται και από την νομοθεσία για ορισμένες κατηγορίες έργων, η ηχορύπανση και οι κοινωνικές / οικονομικές επιπτώσεις κυρίως από τα μεγάλα έργα. Πέραν των χρηστικών γνώσεων, ο φοιτητής μέσα από τις case studies αντιλαμβάνεται ότι η εκπόνηση ΜΠΕ απαιτεί συνδυασμό, αξιοποίηση και τελικά σύνθεση των γνώσεων όλων των μαθημάτων που έχει διδαχθεί μέχρι σήμερα. |
Γενικές Ικανότητες
Ενίσχυση της ικανότητας για σύνθεση δεδομένων και μεθοδολογιών. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον. Σύνθεση διαχειριστικών σχεδίων. |
(3) Περιεχόμενο Μαθήματος
Ιστορική ανασκόπηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Νόμος 1650/1986 για την προστασία του περιβάλλοντος. Παρουσίαση και σχολιασμός.
Η εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων σύμφωνα με την Οδηγία 2001/42/ΕΚ και σε εθνικό επίπεδο σύμφωνα με ΦΕΚ Β΄ 1225
NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4014 Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων
Κατάταξη δηµόσιων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και
υποκατηγορίες σύµφωνα µε το Άρθρο 1 παράγραφος 4 του Ν. 4014/2011 (Φ.Ε.Κ. Α΄209/2011)
ΟΔΗΓΙΑ 2014/52/ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ σχετικά με την εκτίμηση των επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων δημοσίων και ιδιωτικών έργων στο περιβάλλον
Μέθοδοι εκτίμησης επιπτώσεων
Παρουσίαση ΜΠΕ για λιμενικά έργα
Παρουσίαση ΜΠΕ για οδικό άξονα
Παρουσίαση ΜΠΕ για ιχθυοτροφείο
Παρουσίαση ΜΠΕ για αιολικό πάρκο
Παρουσίαση ΜΠΕ για μονάδα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων
Προστασία υγροτόπων. Σύμβαση Ραμσάρ. Παρουσίαση case study.
Προστασία Βιοποικιλότητας. Θεσμικό πλαίσιο. Παρουσίαση case study.
Ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες. Νομοθεσία. Παρουσίαση case study
Natura 2000. Ευρωπαϊκό και Ελληνικό θεσμικό πλαίσιο. Παρουσίαση case study
Monitoring: η σημασία του για την εκπόνηση και παρακολούθηση μεγάλων έργων
Κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις από τα μεγάλα έργα
Ηχορύπανση: η φύση του θορύβου, μέτρηση στάθμης θορύβου, επιπτώσεις, μετριασμός των επιπτώσεων
(4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: | |||||||||||||||||||
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | |||||||||||||||||||
Οργάνωση Διδασκαλίας: |
| ||||||||||||||||||
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Ενδιάμεση γραπτή εξέταση, παρουσίαση ενδιάμεσης ομαδικής εργασίας και εκπόνηση τελικής απαλλακτικής εργασίας με προφορική εξέταση |
(5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: «ΜΕΛΕΤΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ» Διδάσκων: Νίκος Δεπούντης (MSc, PhD, FGS), ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ ΤΜΗΜΑ ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ ΤΟΜΕΑΣ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΓΕΩΦΥΣΙΚΗ
Μιχαλοπούλου, Χ. (2004). Νομοθεσία για το Περιβάλλον. Εκδόσεις Ζήτη & Σία.
Βαβίζος, Γ. και Μερζάνης, Α. (2003). Περιβάλλον. Εκδόσεις Παπασωτηρίου & Σια
Glasson, J., Therivel, R. and Chadwick, A. (2005). Introduction to Environmental Impact Assessment. 3rd Routledge Publishers. London.
Morris, P. and Therivel, R. (Eds), (2009). Methods of Environmental Impact Assessment. Routledge Publishers.
Wathern, P. (1988). Environmental Impact Assessment. Theory and Practice. Routledge Publishers. London.