Αλιευτική Βιολογία
(1) Γενικά
Σχολή: | Περιβάλλοντος | ||
Τμήμα: | Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών | ||
Επίπεδο Σπουδών: | Προπτυχιακό | ||
Κωδικός Μαθήματος: | 191ΘΠ4Υ | Εξάμηνο σπουδών: | ΣΤ |
Τίτλος Μαθήματος: | Αλιευτική Βιολογία | ||
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες | Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας | Πιστωτικές Μονάδες | |
Σύνολο μονάδων | 5 | ||
Τύπος Μαθήματος: | Ειδικού Υποβάθρου | ||
Προαπαιτούμενα Μαθήματα: | Δεν υπάρχουν επισήμως προαπαιτούμενα μαθήματα.
Ουσιωδώς όμως απαιτείται η γνώση σε βασικές έννοιες από την Συστηματική, την Ανατομία και την Φυσιολογία Ιχθύων, που προσφέρονται στο μάθημα της Ιχθυολογίας. Γνώσεις Μαθηματικών (έννοια απλής διαφορικής εξίσωσης και ολοκληρώματος), καθώς και Φυσικής (διάδοση του ήχου, ανάκλαση, απορρόφηση κλπ) κρίνονται απαραίτητες. | ||
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων: | Ελληνικά | ||
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus: | Ναι, και σε περίπτωση συμμετοχής φοιτητών Erasmus προσφέρεται στα Αγγλικά. | ||
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url): | https://www.mar.aegean.gr/?lang=gr&lesson=1062&pg=3.1.1 |
(2) Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Κύριος στόχος του μαθήματος είναι ο φοιτητής να αποκτήσει εισαγωγικές γνώσεις στο αντικείμενο της Αλιευτικής Βιολογίας ώστε να αναγνωρίζει και να χρησιμοποιεί την ορολογία της επιστήμης, να καταλαβαίνει βασικές έννοιες του κύκλου ζωής των οργανισμών και να μπορεί να συνδυάζει αυτές τις γνώσεις και να ερμηνεύει τις αλλαγές που υφίσταται το απόθεμα όταν βρίσκεται σε αλιευτική εκμετάλλευση (Τα μαθησιακά αποτελέσματα αντιστοιχούν στα επίπεδα 3-5, ανάλογα με το υπόβαθρο και τα ενδιαφέροντα του φοιτητή, βλ. Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων, ΕΠΕΠ). Βασικές έννοιες, όπως της κοόρτης, της παραγωγής ανά κοόρτη και της ετήσιας παραγωγής ή εσοδείας καθώς και της μαθηματικής τους έκφρασης σε απλά μοντέλα βιομάζας ή χρονοσειρών παραγωγής, είναι απαραίτητες για να εξοικειωθεί ο φοιτητής με την έννοια της πρόβλεψης και να μπορέσει αργότερα να παρακολουθήσει το μάθημα της Αλιευτικής Διαχείρισης. Η διδασκαλία της θεωρίας είναι συμβατή με τα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών αμερικανικών και ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και όπου η ελληνική βιβλιογραφία το επιτρέπει χρησιμοποιούνται παραδείγματα από έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί σε ιχθυοαποθέματα των ελληνικών θαλασσών. Παράλληλα, ο φοιτητής αποκτά εισαγωγικές γνώσεις των επιστημονικών μεθόδων που χρησιμοποιούνται στην εκτίμηση των ιχθυοαποθεμάτων και ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη χρήση της υδροακουστικής τεχνολογίας για την εκτίμηση της βιομάζας ή τη μελέτη της συμπεριφοράς των βιολογικών πόρων. |
.
Γενικές Ικανότητες
· Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών · Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις · Αυτόνομη ή ομαδική εργασία με παρουσίαση |
(3) Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές σε μια πολυ-επιστημονική ενότητα, που συνδυάζει γνώσεις Ιχθυολογίας, Δυναμικής Πληθυσμών, Οικολογίας και Ηθολογίας, με στόχο να αποκτήσουν τη δυνατότητα να προβλέπουν τις αλιευτικές και περιβαλλοντικές επιδράσεις στο απόθεμα. Για την παρακολούθηση του μαθήματος θεωρούνται δεδομένες βασικές έννοιες Ιχθυολογίας και Στατιστικής. Βασικές έννοιες, όπως της κοόρτης, της παραγωγής ανά κοόρτη και της ετήσιας παραγωγής ή εσοδείας καθώς και της μαθηματικής τους έκφρασης σε απλά μοντέλα βιομάζας ή χρονοσειρών παραγωγής, είναι απαραίτητες για να εξοικειωθεί ο φοιτητής με την έννοια της πρόβλεψης και να μπορέσει αργότερα να παρακολουθήσει το μάθημα Αλιευτική Διαχείριση. Θεματικές ενότητες:
Εισαγωγή: Αλιεύματα και αλιευτική παραγωγή.
Πληθυσμός και αλιευτικό απόθεμα.
Ανάπτυξη ατόμων και εκτίμηση ηλικίας.
Αναπαραγωγή και στρατολόγηση.
Φυσική και αλιευτική θνησιμότητα.
Πρότυπα ανάπτυξης και αναπαραγωγής.
Παραγωγή και αλιευτική εσοδεία.
Κοόρτη και εσοδεία κοόρτης.
Μοντέλα βιομάζας.
Μοντέλα εσοδείας κοόρτης.
Εκτίμηση αλιευτικής κατάστασης.
Υδροακουστική εκτίμηση αφθονίας.
Σφάλματα εκτίμησης αφθονίας.
Περιβάλλον και αλιευτικό απόθεμα.
(4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: | Πρόσωπο με πρόσωπο | |||||||||||||||||||||
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Παραδόσεις με χρήση power-point και πίνακα. Επικοινωνία μέσω της πλατφόρμας e-class. | |||||||||||||||||||||
Οργάνωση Διδασκαλίας: |
| |||||||||||||||||||||
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γραπτές εξετάσεις με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής 60% Αυτοτελή γραπτή εργασία με παρουσίαση 40% Οι φοιτητές και φοιτήτριες μετά τις εξετάσεις μπορούν να δουν το γραπτό τους και να ζητήσουν διευκρινήσεις για τον τρόπο βαθμολόγησής τους.. |
(5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
"Αλιευτική βιολογία", (διδακτικές σημειώσεις, 16 παρουσιάσεις σε pdf αρχεία)
M. King, 2007: Fisheries biology, assessment and management, 2nd edition, August 2007, Wiley-Blackwell
J.F. Caddy and R. Mahon, 1998 Reference Points for Fisheries Management FAO, [347].
A. B. Cooper, 2008 A Guide to Fisheries Stock Assessment.
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Fisheries, http://www.tandfonline.com/loi/ufsh20
Fisheries Research, https://www.journals.elsevier.com/fisheries-research
Fish and Fisheries, http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-2979
Canadian Journal of Fisheries and Aquatic Sciences, http://www.nrcresearchpress.com/journal/cjfas