Θαλάσσια Γενετική και Βιοτεχνολογία
(1) Γενικά
Σχολή: | Περιβάλλοντος | ||
Τμήμα: | Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών | ||
Επίπεδο Σπουδών: | Προπτυχιακό | ||
Κωδικός Μαθήματος: | 191ΘΠ13E | Εξάμηνο σπουδών: | Η |
Τίτλος Μαθήματος: | Θαλάσσια Γενετική και Βιοτεχνολογία | ||
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες | Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας | Πιστωτικές Μονάδες | |
Σύνολο μονάδων | 5 | ||
Τύπος Μαθήματος: | Ειδίκευσης γενικών γνώσεων | ||
Προαπαιτούμενα Μαθήματα: | Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα. | ||
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων: | Ελληνικά | ||
Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus: | Ναι, και σε περίπτωση συμμετοχής φοιτητών Erasmus προσφέρεται στα Αγγλικά | ||
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url): | https://www.mar.aegean.gr/?lang=gr&lesson=1089&pg=3.1.1 |
(2) Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος της διδασκαλίας του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τις βασικές έννοιες της γενετικής, να κατανοήσουν τη φύση των γονιδίων, τον τρόπο κληρονόμησής τους, τον τρόπο έκφρασής τους και τον τρόπο δημιουργίας της γενετικής ποικιλομορφίας. Μέσα από κλασσικές και μοριακές πτυχές, οι φοιτητές διαμορφώνουν άποψη για τις εφαρμογές της γενετικής και αναπτύσσουν επιστημονική σκέψη. Οι φοιτητές αποκτούν κατάρτιση σε μεθόδους και επιτεύγματα της γονιδιωματικής επιστήμης και διδάσκονται εφαρμογές της γενετικής στη διαχείριση και προστασία των ειδών. Επιπλέον, το μάθημα στοχεύει στο να δείξει στους φοιτητές την πολυσυλλεκτικότητα της βιοτεχνολογίας ως συγκερασμό της βασικής γνώσης που προέρχεται από διάφορα πεδία της επιστήμης. Μέσα από την ανάπτυξη και ανάλυση βιοτεχνολογικών εφαρμογών που αφορούν τη βιομηχανία, το περιβάλλον και τον ίδιο τον άνθρωπο στοχεύει να δώσει τη μάθηση ώστε οι φοιτητές να κατανοήσουν το σημαντικό ρόλο των μικροοργανισμών στη διατήρηση της ζωής στον πλανήτη καθώς και τους κανόνες που θα πρέπει να διέπουν τη σύνδεση της βασικής γνώσης με την παραγωγική διαδικασία. |
Γενικές Ικανότητες
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
• Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
• Λήψη αποφάσεων
• Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
(3) Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στη μοριακή γενετική: δομή χρωμοσωμάτων, γενετικός κώδικας, μηχανισμοί αντιγραφής DNA, μεταγραφή, επεξεργασία RNA, μετάφραση. Αρχές της έκφρασης γονιδίων, DΝΑ – πρωτεϊνικές αλληλεπιδράσεις, στόχευση γονιδίου, έλεγχος της έκφρασης γονιδίων, ευκαρυωτικός κανονισμός γονιδίων, ανασυνδυαζόμενο DNA και γονιδιώματα. Γενετικό φορτίο, Γενετική επιλογή (Τύποι επιλογής. Ειδογένεση, αλληλεπιδράσεις ειδών), Γενετικές ασθένειες. Ποσοτική Γενετική, Γονιδιωματική (Δομική, Λειτουργική), ταυτοποίηση γονιδίων, προσδιορισμός γονιδιακής λειτουργίας, ανάλυση της γονιδιακής έκφρασης. Συγκριτική γονιδιωματική. Πληθυσμιακή Γενετική, Μοριακή Οικολογία (εφαρμογές μοριακής γενετικής για την προσέγγιση θεμάτων εξέλιξης, οικολογίας και συμπεριφοράς), Γενετικοί δείκτες και σύγχρονες μέθοδοι ανίχνευσής τους. PCR, Αλληλούχιση (κλασσική και ‘νέας γενιάς’). Eφαρμογές της Γενετικής στο θαλάσσιο περιβάλλον: Φυλογένεση και εξελικτική ιστορία, μοριακή ταξινομική και τεχνικές ταυτοποίησης (barcoding), εκτίμηση της ποικιλότητας σε θαλάσσιες βιοκοινότητες/συναθροίσεις, πληθυσμιακή γενετική και φυλογεωγραφία, γενετικές εφαρμογές για την προστασία ειδών και θαλάσσιων οικοσυστημάτων (Γενετική της Διατήρησης), εφαρμογές γενετικών αναλύσεων στη μελέτη των βιολογικών εισβολών, βιοδείκτες – περιβαλλοντικός έλεγχος και παρακολούθηση, γενετική και υδατοκαλλιέργειες (εκτρεφόμενα θαλάσσια είδη), γενετική/γονιδιωματική θαλάσσιου περιβάλλοντος, μεταγονιδιωματική (metagenomics), μετακωδικοποίηση (metabarcoding).
(4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης: | Πρόσωπο με πρόσωπο | ||||||||||||||||||
Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών: | Παραδόσεις με χρήση power-point Επικοινωνία μέσω της πλατφόρμας e-class | ||||||||||||||||||
Οργάνωση Διδασκαλίας: |
| ||||||||||||||||||
Αξιολόγηση Φοιτητών: | Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική. Εάν υπάρχουν φοιτητές/ήτριες ERASMUS: Αγγλική. Μέθοδος Αξιολόγησης: Γραπτές εξετάσεις με ερωτήσεις ανάπτυξης και πολλαπλής επιλογής 60% Γραπτή εργασία 40% Οι φοιτητές και φοιτήτριες μετά τις εξετάσεις μπορούν να δουν το γραπτό τους και να ζητήσουν διευκρινήσεις για τον τρόπο βαθμολόγησής τους. |
(5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
1) Κλασική και μοριακή γενετική. Τριανταφυλλίδης Κ. (1992). Εκδοτικός οίκος: Αφοί Κυριακίδη (Θεσσαλονίκη)
2) Μικροβιολογία και Μικροβιακή Τεχνολογία. Γεώργιος Αγγελής (2007). Εκδόσεις Σταμούλης ΑΕ (Αθήνα)
3) Μηχανική Βιοδιεργασιών, Βασικές Έννοιες. Michael L. Shuler, Fikret Kargi, Μετάφραση: Β. Μακρής, Ν. Παπαγιαννάκης, Φ. Κολίσης, Δ. Κέκος, Π. Χριστακόπουλος (2005). Γραφείο Πανεπιστημιακών Συγγραμμάτων και Εκδόσεων Ε.Μ.Π. (Αθήνα)
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Marine Biotechnology,
https://www.springer.com/life+sciences/ecology/journal/10126
Marine Genomics,
https://www.journals.elsevier.com/marine-genomics