English | Περιεχόμενα | Επικοινωνία | Eίσοδος
  • Σπουδές
  • Προπτυχιακό πρόγραμμα
  • Μαθήματα
  • Επιστημονική Κατάδυση - ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΤΟ 2024-2025
  • Επιστημονική Κατάδυση - ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΤΟ 2024-2025








    (1) Γενικά



    Σχολή:Περιβάλλοντος
    Τμήμα:Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών
    Επίπεδο Σπουδών:Προπτυχιακό
    Κωδικός Μαθήματος:191ΘΠ14xΕξάμηνο σπουδών:Η
    Τίτλος Μαθήματος:Επιστημονική Κατάδυση - ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΤΟ 2024-2025
    Αυτοτελείς Διδακτικές ΔραστηριότητεςΕβδομαδιαίες Ώρες ΔιδασκαλίαςΠιστωτικές Μονάδες
    Διαλέξεις3
    Εργαστήριο/Φροντιστήριο2
    Σύνολο μονάδων5
    Τύπος Μαθήματος:
    Προαπαιτούμενα Μαθήματα:
    Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων:
    Το Μάθημα προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus:
    Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (Url):https://www.mar.aegean.gr/?lang=gr&lesson=1196&pg=3.1.1

    (2) Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Μαθησιακά Αποτελέσματα


    Γενικές Ικανότητες


    • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. 

    • Λήψη αποφάσεων. 

    • Αυτόνομη εργασία. 

    • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. 

    • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης. 

    • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον. 

    • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. 

    (3) Περιεχόμενο Μαθήματος


    Α) Θεωρητικές διαλέξεις

    Οι θεωρητικές διαλέξεις του μαθήματος θα καλύψουν τις ακόλουθες θεματικές ενότητες με την αντίστοιχη κατανομή ωρών διδασκαλίας. Συγκεκριμένες θεωρητικές διαλέξεις θα αφιερωθούν στην ανάλυση εθνικών και διεθνών πρακτικών, ώστε οι φοιτητές/τριες να εμπεδώσουν τις θεωρητικές έννοιες του μαθήματος και την πρακτική εφαρμογή αυτών σε ελληνικό, Μεσογειακό και διεθνές επίπεδο.

    • Εισαγωγή στην επιστημονική κατάδυση.

    • Ιστορική αναδρομή: Επιστήμη και κατάδυση.

    • Υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και προϋποθέσεις.

    • Φυσιολογία της κατάδυσης στον άνθρωπο και στα θαλάσσια θηλαστικά.

    • Επιστημονικός εξοπλισμός και ασφάλεια.

    • Τεχνικές δειγματοληψίας σε διαφορετικά περιβάλλοντα και τύπους οικοτόπων.

    • Χαρτογράφηση και ποσοτική καταγραφή ειδών και οικοτόπων.

    • Εξασφάλιση τυχαιότητας και αντιπροσωπευτικότητας στη δειγματοληψία.

    • Καταγραφή βιοποικιλότητας – επιτόπια καταγραφή & ταυτοποίηση, προβλήματα και λύσεις.

    • Εφαρμογή δεικτών εκτίμησης οικολογικής κατάστασης

    • Οπτικές καταγραφές με χρήση πλαισίων: δειγματοληψία και ανάλυση.

    • Οπτικές καταγραφές σε λουρίδες: δειγματοληψία και ανάλυση.

    • Χρήση φωτογραφίας και βίντεο: δειγματοληψία και ανάλυση.

    • Πειραματικές εφαρμογές (μαρκάρισμα, μελέτες αύξησης, μελέτες αποκλεισμού).

    • Σχεδιασμός αποστολής δειγματοληψιών με επιστημονική κατάδυση.

    Β) Πρακτικές ασκήσεις

    Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του διδακτικού εξαμήνου θα πραγματοποιηθούν εργαστηριακές ασκήσεις που θα καλύψουν τις ακόλουθες θεματικές:

    • Πλάνο κατάδυσης και δειγματοληψίας.

    • Χαρτογράφηση οικοτόπων.

    • Οπτική καταγραφή σε πλαίσια.

    • Οπτική καταγραφή σε λουρίδες.

    • Οπτική καταγραφή με χρόνο.

    • Μέτρηση σφαλμάτων, εύρεση βέλτιστων λύσεων και διόρθωσης σφαλμάτων.

    • Λήψη φωτογραφικών δειγμάτων.

    • Πρακτική άσκηση στο πεδίο μαρκαρίσματος βενθικών ασπόνδυλων.

    • Εισαγωγή στην ανάλυση βενθικών δειγμάτων με το λογισμικό photoQuad.

    Γ) Τελική εργασία

    Η εργασία θα παρουσιάζει ένα επιστημονικό θέμα / ερώτημα που αφορά στην χρήση της επιστημονικής κατάδυσης ως εργαλείο έρευνας στο θαλάσσιο περιβάλλον. Η επιλογή του θέματος θα γίνεται από τον εκάστοτε φοιτητή/τρια, σε συνεργασία με τη διδάσκουσα.


    (4) Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση


    Τρόπος Παράδοσης:

    Δια ζώσης, με φυσική παρουσία. Όλο το απαραίτητο, αλλά και συμπληρωματικό, εκπαιδευτικό υλικό παρατίθεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class. 

    Χρήση Τεχνολογιών, Πληροφορίας & Επικοινωνιών:

    Η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-class χρησιμοποιείται εκτενέστατα για τις ανακοινώσεις μαθήματος, τη διανομή του εκπαιδευτικού υλικού στους φοιτητές και φοιτήτριες, και τη γενική υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας. Επίσης, γίνεται: 

    • Χρήση ψηφιακών οπτικο-ακουστικών δεδομένων και πολυμέσων. 
    • Χρήση εξειδικευμένων λογισμικών ανάλυσης δεδομένων. 
    • Επικοινωνία μέσω της πλατφόρμας e-class και μέσω e-mail.
    Οργάνωση Διδασκαλίας:
    ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
    Διαλέξεις39
    Εργαστηριακές ασκήσεις26
    Ατομική Εργασία25
    Προσωπική μελέτη30
    Παρουσίαση και εξέταση εργασιών2
    Τελική εξέταση3
    Σύνολο Μαθήματος125
    Αξιολόγηση Φοιτητών:

    Η τελική βαθμολογία διαμορφώνεται από τις τελικές εξετάσεις (60%) και από την τελική εργασία και παρουσίαση αυτής (40%).

    • Γλώσσα εξέτασης: Ελληνικά.
    • Στην περίπτωση φοιτητών ή φοιτητριών με μαθησιακές δυσκολίες, οι εξετάσεις πραγματοποιούνται προφορικά.
    • Οι βαθμολογίες αναρτώνται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-class, και οι φοιτητές και φοιτήτριες προσκαλούνται να δουν το γραπτό τους σε προσωπική συνάντηση με τη διδάσκουσα.



    (5) Συνιστώμενη Βιβλιογραφία


    Προτεινόμενη βιβλιογραφία

    • Bianchi CN, Pronzato R, Cattaneo-Vietti R, Benedetti Cecchi L, Morri C, Pansini M, Chemello R, Milazzo M, Fraschetti S, Terlizzi A, Peirano A, Salvati E, Benzoni F, Calcinai B, Cerrano C, Bavestrello G, 2004. Hard bottoms. In: Gambi MC, Dappiano M (Eds.), Mediterranean marine benthos: a manual of methods for its sampling and study. Biol. Mar. Mediterr. 11 (Suppl. 1), 185–215.

    • RAC/SPA – UNEP/MAP, 2015. A guide on environmental monitoring of rocky seabeds in Mediterranean Marine Protected Areas and surrounding zones. By Carlos Garcia-Gomez. Marine Biology Laboratory, Department of Zoology, Faculty of Biology, University of Seviile. R+d+I Biological Research Area. Seville Aquarium. Ed. RAC/SPA –MedMPAnet Project, Tunis: 482 pages+annexes.